آخرین اخبار
کد مطلب: 78341
دستان پشت پرده در شماره‌گذاري اسکانيا/ شماره‌گذاري خودرويي بدون 19 استاندارد اصلي
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 819

 

 

 



به گزارش سلام لردگان، در آتش سوختن 44 هموطن موجب شد تا اتوبوس اسکانيا و چرايي علت آتش سوزي بر سر زبان‌ها بيفتد.

همه مردم در کوچه و بازار در مورد اين اتوبوس و آتش گرفتن آن صحبت کردند. قلم‌ها به کار افتاد و خبرنگاران مسئولين را آرام نگذاشتند تا زمانيکه پليس علت حادثه را نقص فني اتوبوس اسکانيا اعلام کرد.

تکرار حوادث مشابه براي اين خودرو و در آتش سوختن مسافران ديگر جايي براي دفاع از اين خودروساز براي مسئولان باقي نگذاشت و همه دست به دست هم دادند تا جلوي شماره گذاري اين نوع اتوبوس در کشور گرفته شود.

پليس راهنمايي و رانندگي که خود را مسئول حفظ جان مردم مي‌داند ابتدا مهلتي 3 ماهه به شرکت عقاب افشان داد تا نواقص موجود بر طرف شود اما پس از آن که اين خودروساز در جهت رفع نواقص اقدامي نکرد، پليس به ناچار در تاريخ دوم بهمن ماه جلوي شماره گذاري اين خودرو را گرفت.

با انتشار گزارش سازمان استاندارد در مورد اتوبوس اسکانيا مشخص شد که اين خودرو بدون اينکه نمره استاندارد را در 19 بخش کسب کند، مجوز شماره‌گذاري از اين سازمان دريافت کرده است.

سازمان استاندارد براي شماره گذاري يک خودرو 51 استاندارد را لحاظ کرده که خودروها براي کسب مجوز بايستي در اين 51 مورد نمره قبولي دريافت کنند.

متاسفانه در جريان بررسي‌هاي ابتدايي اتوبوس اسکانيا مشخص شد که اين خودرو در 19 مورد سيستم برفک زدا و مه زدا، سيستم برف پاکن و شيشه شوي، ميدان ديد جلو، چراغ مه شکن جلو، حفاظت از راننده، پشت سري صندلي‌ها، حفاظ‌هاي جانبي، برخورد از روبرو، برخورد جانبي، قفل و لولا، حمل کالاهاي خطرناک، نصب تزئينات داخلي، برجستگي‌هاي بيروني، برجستگي‌هاي بيروني کابين، حفاظ چرخ، سيستم‌هاي ممانعت از پاشش، جرم و ابعاد خودروهاي نوع M1، وسايل کوبلينگ مکانيکي نتوانسته است نمره قبولي را کسب کند.

با نگاهي به اين موارد متوجه خواهيد شد که تعدادي از آنها از الزامات يک خودرو محسوب شده و داراي اهميت فراواني هستند. براي نمونه در حالي اتوبوس اسکانيا با عدم کسب نمره استاندارد براي چراغ مه‌شکن جلو اجازه شماره گذاري يافته است که راهنمايي و رانندگي تاکيد زيادي بر سالم بودن چراغ‌هاي خودروها دارد و با خودروهايي که داراي نقص هستند قاطعانه برخورد مي‌کند.

يا در نمونه‌اي ديگر، اتوبوس اسکانيا که استفاده اصلي آن در حمل و نقل بين جاده‌اي است و با توجه به اين مطلب که کشور ما داراي آب و هواي متغيير در نقاط مختلف است، در زمينه سيستم برف پاکن نمره استاندارد را کسب نکرده اما مجوز شماره گذاري گرفته است. شخصي که مجوز شماره‌گذاري يا دستور آن را صادر کرده است بطور حتم گمان مي‌کرده که اين خودرو جهت تردد در مناطق کويري کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نيازي به برف پاکن ندارد.

شخص صادر کننده مجوز شماره‌گذاري بطور حتم گمان مي‌کرده که اين خودرو قرار است تنها در کوير و جايي که هيچ مانعي براي برخورد با آن وجود ندارد تردد کند، آنهم بدون سرنشين که به 2 مورد برخورد از روبرو و قفل و لولا اهميت نداده و اجازه شماره گذاري را در شرايطي صادر کرده که اتوبوس اسکانيا نتوانسته استاندارد را براي اين 2 مورد کسب کند.

اين در شرايطي است که هر کدام از 19 موردي که اتوبوس اسکانيا نتوانسته در مورد آنها نمره استاندارد را کسب کند حائز اهميتي فراوان هستند و نقص هر يک از اين موارد مي‌تواند جان عده زيادي را به خطر بياندازد.

با وجود تمام اين نقايص اما اتوبوس اسکانيا مجوز لازم جهت شماره گذاري را کسب کرد و به جاده‌هاي ايران راه يافت، جاده‌هايي که خود نيز استاندارد‌هاي لازم را ندارد. اما سوال اينجاست که چه کسي مجوز شماره‌گذاري اتوبوس اسکانيا را صادر کرد؟

بدون شک مديرعامل شرکت عقاب افشان که به عنوان متهم اصلي سوانح اين اتوبوس تحت تعقيب قضايي است و با قرار وثيقه 8 ميلياردي هم اکنون آزاد است، به تنهايي در اين ماجرا مقصر نيست.

دادستان کل کشور در شماري از نشست‌هاي خبري خود به بررسي سوانح اسکانيا توسط تيم ويژه‌اي خبر داده و به مردم قول داده تا علت دقيق حوادث مشخص شود، اما مشخص است که اکنون با توجه به گزارش‌هاي تيم ويژه و اثبات نقص فني در اتوبوس‌هاي اسکانيا، نبايد دستگاه قضا تنها مديرعامل شرکت را مقصر بداند. بلکه در اين ماجرا دست‌هاي پشت پرده بسياري به ميان آمده‌اند تا اسکانيا بدون داشتن استانداردهاي لازم اجازه شماره گذاري را پيدا کند.

بنظر مي‌رسد که رئيس سابق سازمان استاندارد بايد به مردم و خانواده قربانيان توضيح دهد که چرا و به چه منظور اجازه شماره‌گذاري اتوبوس اسکانيا آنهم با وجود اينکه اين خودرو در 19 مورد نتوانسته است نمره قابل قبول را کسب کند، صادر کرده است.

رئيس سابق سازمان استاندارد مي‌تواند دست‌هاي پشت پرده در ماجراي شماره‌گذاري اين خودرو را برملا کند و به مردم بگويد اين خودرو با نفوذ چه کسي و يا چه کساني توانست مجوز قتل مردم را بگيرد.

بدون شک کساني که به عنوان دست‌هاي پشت پرده سبب صدور مجوز شماره‌گذاري اسکانيا شده‌اند، حکم قتل تعداد بي‌شماري از هموطنان را صادر کرده و دستشان به خون اين افراد آغشته است.

‌از دستگاه قضايي نيز انتظار است که در اين ماجرا بطور جد ورود پيدا کرده و اين دستان پشت پرده را مشخص کند تا ديگر کسي جرأت نکند مجوزهايي اينچنيني صادر و با جان مردم بي‌گناه بازي کند.

انتهاي پيام/

منبع : فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس